Marktomvang bepalen in 5 stappen

Marktomvang

Voordat je gaat beginnen met het opzetten een nieuwe bedrijf of een nieuw idee, is het wel zo gemakkelijk om een inschatting te maken van de marktonvang. Oftewel, uit hoeveel mensen bestaat jouw potentiële doelgroep? Via de vijf onderstaande stappen kun je een aardige inschatting krijgen van de marktomvang.

1.     Marktomvang bepalen

Tijdens het bepalen van de marktomvang, is het belangrijk om met meerdere factoren rekening te houden. Met een webshop bijvoorbeeld kun je jezelf op heel Nederland richten, met een lokale winkel alleen op de regio. De volgende stap is om af te vragen uit hoeveel personen/ bedrijven jouw doelgroep bestaat. Tot slot moet je jezelf nog afvragen hoe vaak jouw doelgroep je product nodig heeft en dus afneemt.

2.     Marktomvang berekenen

Nu je al wat beter hebt bepaald uit wie je doelgroep bestaat en waar die zich bevindt, is het de taak om wat zaken te gaan berekenen. De meest eenvoudige en effectieve manier om informatie te vinden over je markt is door het simpelweg in te typen in Google. Ga vragen aan Google stellen die je graag wil weten. Dit kunnen bepaalde demografische vragen zijn, maar ook waar de concurrenten zitten. Daarnaast zijn bronnen zoals de Kamer van Koophandel en het CBS zeer handig om te gebruiken tijdens het onderzoek. Tot slot kun je eens rondvragen aan vrienden, collega’s of familie of zij ervaring hebben en jouw wellicht extra kennis kunnen bieden.

Marktomvang bepalen

3.     Totale marktomvang berekenen

Om de totale marktomvang te berekenen hebben we een aantal gegevens nodig.

  • Totale aantal personen/ bedrijven die vraag hebben;
  • Totale aantal personen/ bedrijven die aanbod bieden;
  • Totale aantal transacties die die personen/ bedrijven per jaar doen.

Om het wat concreter te maken, hebben we voorbeeld voor je opgesteld. Stel je wil een online marketing bureau gaan beginnen in Eindhoven en je wil je puur en alleen focussen op de bedrijven in Eindhoven. Je kunt al vrij gemakkelijk vinden dat er ongeveer 22.000 bedrijven zijn in Eindhoven en dus mogelijk potentiële klanten. In totaal zijn er 280 online marketing bureaus in Eindhoven. Tot slot nemen we aan dat ieder er ieder jaar 10.000 van de bedrijven overstappen naar een ander online marketing bureau.

Aantal vragendeAantal aanbiedersAantal transacties
22.0002805.000

4.     Potentiële marktomvang berekenen

Bij het berekenen van de potentiële marktomvang wordt het een stukje ingewikkelder. Want binnen jouw doelgroep gaat al een aardig gedeelte afvallen voor verschillende redenen. Denk hierbij aan redenen zoals.

  • Geen behoefte aan je product of dienst;
  • Kent een beter alternatief;
  • Al een vaste medewerker in dienst die jouw dienst uitvoert;
  • Vrienden met leverancier;
  • Staat niet open voor een sales gesprek;
  • Bedrijf te klein of te groot voor jouw dienst of product.

Om toch verder te kunnen rekenen, mag je ervan uit gaan dat 60% van je totale marktomvang behoort tot je potentiële marktomvang. Dus in het voorbeeld van het online marketing bureau zou dat betekenen dat je van alles 60% overhoudt.

Aantal vragendeAantal aanbiedersAantal transacties
13.2001683.000

5.     Marktaandeel berekenen

Hoewel de bovenstaande rekenmethode je een aardige inschatting geeft van de marktomvang, gaat de daadwerkelijke marktomvang een stuk anders zijn. Het precies bepalen van jouw marktomvang blijft toch een proces van testen, testen en nog eens testen. Daarom willen we je nog eens aansporen om goed onderzoek online te doen om een completer beeld te krijgen van je marktomvang. Daarnaast is het altijd goed om met experts te praten vanuit je vakgebied, zij kunnen je soms zeer waardevolle informatie geven.

Hopelijk heeft onze berekening met het inschatten van de marktomvang jou een beter beeld gegeven van wat je kunt verwachten.