Marktbenadering; hoe doe je het?

Marktbenadering

Heb jij een product en wil je dat graag in de markt zetten, maar weet je niet hoe? Dan ben je precies op de juiste plek. In dit blog geven we je advies over hoe je het beste kunt achterhalen wat jouw product uniek maakt, hoe je concurrenten moet analyseren en hoe je klanten moet bereiken. Deze analyse doen we aan de hand van de vier P’s analyse.

Product; hoe zet jij jouw product in de markt?  

Heb jij een product of dienst ontwikkeld wat uniek is, wat zorgt er dan precies voor dat het product uniek is? En nog belangrijker, hoe ga je dit communiceren. Je hebt slechts enkele seconden de tijd om de aandacht van de gebruiker te krijgen.

Om ervoor te zorgen dat een product succesvol wil worden, is het meestal belangrijk dat het pijn van de consument verlicht of weghaalt. Dit kan betekenen dat een vervelende taak gemakkelijk gemaakt kan worden, dat een klant ergens mee wordt geholpen of dat een klant een taak zelfs helemaal niet meer hoeft uit te voeren. Hier kan van alles onder vallen en ieder product zorgt er uiteraard voor op zijn eigen manier dat de pijn van de consument wordt verlicht.

Daarnaast is het ook belangrijk om te kijken naar vergelijkbare producten in de markt. Een goed concurrentieonderzoek doen is een belangrijk onderdeel van marktbenadering. De minimale basis van een concurrentieonderzoek bestaat uit prijzen vergelijken, extra services die je eventueel bij het product krijgt, kwaliteit vergelijken en het bedrijf achter het product vergelijken. Je kunt bijvoorbeeld een veel beter product hebben als een concurrent, maar als jouw webshop een rommeltje is, wordt het nog steeds zeer lastig om klanten te krijgen.

Heb jij een product wat uniek is en wat nog niet echt bekend is op de markt. Hoewel je dan geen zorgen hoeft te maken over een concurrentieonderzoek, heb je wel andere problemen. Klanten hebben namelijk nog nooit van jouw product, of een vergelijkbaar product, gehoord. Een oplossing is dan om terug te gaan naar de basis, van welke pijn verlicht jouw product. Een goede marktbenadering strategie is dan om mensen te benadrukken dat ze regelmatig in die pijnpositie komen en dat jij de oplossing kan aanbieden.

Marktbenadering product

Prijzen; vergelijken de prijzen van concurrenten

Hierboven benoemden we al even dat de prijs een belangrijk onderdeel is van ieder concurrentieonderzoek en dat willen we nog een keer benadrukken. Het eerste en laatste waar consumenten naar kijken is de prijs. Maar naast dat vergelijkbare prijzen kunt gaan aanbieden als je concurrenten, zijn er ook nog andere opties. Denk bijvoorbeeld aan:

  • Jouw product ‘gratis’ weggeven bij aankoop van een groter product.
  • Tijdelijke korting geven op jouw product.
  • Kortingsacties zoals 2 halen = 1 betalen.
  • Een gedeelte van je product gratis aanbieden en als men het volledige product wil gebruiken, moet je betalen. Ook wel het Freemium model genoemd.
  • Jouw product goedkoop in de markt zetten en verdienen aan extra services of aanvullingen product. Denk aan de goedkope Dolce Gusto koffieapparaten en hoe ze verdienen aan de cups.

Plaats; waar ga je je product aanbieden

Op het moment dat je producten zeer vergelijkbaar zijn met die van concurrenten, is locatie een groot voordeel wat je hebt ten opzichte van concurrenten. Weinig mensen gaan kilometer rijden als ze een zeer vergelijkbaar product om de hoek kunnen kopen. Dus tijdens je concurrentieonderzoek is het ook al belangrijk om te kijken naar waar die concurrenten zitten.

Bij een webshop is het natuurlijk iets minder relevant waar het product vandaan komt, zolang het maar een Nederlandse webshop is. Maar vergis jezelf niet dat mensen het altijd fijn vinden om contact te maken met het bedrijf als ze niet tevreden zijn met het product. Op het moment dat de winkel zich aan de andere kant van Nederland bevindt, moet een klacht via de telefoon en via de mail worden opgelost. Niet altijd ideaal. Mocht jouw winkel in de buurt zitten dan kunnen ze langs jouw winkel komen om te vragen naar advies. Dus je hebt toch een klein voordeeltje als lokale winkel.

Marktbenadering plaats

Promotie; hoe ga jij jouw product aan de man brengen

Tot slot nog het laatste deel van marktbenadering, promotie. Want ga je naar de mensen toe om jouw product te laten zien, of moeten klanten jouw benaderen? Deze vraag moet je als eerste beantwoorden. Verder zijn er natuurlijk meer dan genoeg communicatiemiddelen, zowel online als offline, die je kunt inzetten voor jouw marktbenadering.

  • Zoekmachine optimalisatie: Zorg ervoor dat je bovenaan staat in Google en haal grote hoeveelheden websitebezoekers binnen.
  • Netwerkborrels: Laat je gezicht zien bij andere ondernemers en leg connecties.
  • Social media: Bereik de juiste doelgroep op het juiste moment via toffe content die je doelgroep aanspreekt.
  • Webinar/ podcast: Vertel je eigen verhalen op je eigen manier en laat kennis met jezelf maken.
  • Google Ads: Wordt zichtbaar via de betaalde kanalen in Google en kom bovenaan in de resultaten.
  • Stand op beurzen: Bouw je eigen stand en verhaal op en kom in contact met massa’s potentiële klanten.
  • E-book of boek: Heb jij genoeg interessante kennis die je goed kunt delen? Maak er een boek van!
  • Ambassadeurs vragen: Heb jij al jarenlang een groepje klanten die zeer tevreden zijn? Maak er gebruik van en beloon ze.
  • Nieuwsbrieven versturen: Verzamel emailadressen in ruil voor informatie en gebruik de contactgegevens om ze klant te laten worden.
  • Lokale sponsoring: Heb je een lokale winkel in een dorp en heeft jouw dorp ook een voetbalclub? Zie wat je voor elkaar kan betekenen.

Hopelijk heb je aan de hand van de vier P’s meer kennis over marktbenadering en hoe je dat het beste kunt doen. De eerste keren komen er altijd onverwachte dingen op je pad waarop je jezelf niet op voorbereid hebt. Leer ervan, denk er goed over na, spar met partners over je ideeën en durf die stap te zetten.