Marketing en sales

Wat is Marketing

Marketing en sales hebben een beetje een haat liefde verhouding. De verschillende termen zijn verschillend genoeg om aangezien te worden als een eigen tak van sport, maar toch werken ze altijd innig samen. Want zonder marketing wordt geen eindresultaat behaald, maar zonder marketing moeten salesmedewerkers gaan werken zonder basis. Kortom, wat is marketing, wat is sales, wat zijn de verschillen en hoe kunnen ze het beste samenwerken gaan we voor je beantwoorden.

Wat is marketing?

Met het gehele bedrijf wordt een doelgroep samengesteld en de taak aan de marketingmedewerkers is om die doelgroep zo goed mogelijk te bereiken. Dit doen ze door een marketingplan op te stellen waarin ze zoveel mogelijke kanalen gaan testen.  Marketing houdt zich vervolgens bezig met hoe de onderneming overkomt naar de potentiële klant. Ze zorgen ervoor dat het imago wat het bedrijf wil communiceren, duidelijk wordt voor consumenten. Door het inzetten van verschillende kanalen zoals het opzetten van een website, social media kanalen beheren of adverteren in de lokale krant worden die potentiële klanten bereikt. Hieronder werkzaamheden die marketeers uitvoeren:

  • Website opzetten en onderhouden;
  • Social media kanalen actief houden;
  • Budgetten verkrijgen voor betaalde advertenties;
  • Visie en missie van bedrijf uitwerken en vasthouden;
  • Persona’s maken om doelgroep vast te stellen.
Wat is sales

Wat is sales?

Nu de marketingmedewerkers ervoor gezorgd hebben dat potentiële klanten in aanraking zijn gekomen met het merk, is de taak aan de sales medewerkers om ervoor te zorgen dat de potentiële klanten daadwerkelijk klant worden. Dit doen ze door actief contact te zoeken naar die klanten en ervoor te zorgen dat ze aangespoord worden tot aankoop. Niet alleen halen ze nieuwe klanten binnen, maar zorgen ze er ook voor dat de huidige klanten langer klant blijven. Hun werkzaamheden zorgen ervoor dat de grote omzet binnenkomt en dat er doelstellingen behaald worden.

  • Klanten bellen voor een afspraak;
  • Voorstellen op maat uitwerken;
  • Contact met klant onderhouden voor langdurige samenwerking;
  • Actief acquireren;
  • Koude leads oppakken die doorkomen vanaf marketing.

Verschillen marketing en sales

Hoewel de twee vakgebieden nauw met elkaar samenwerken, zitten er wel degelijk grote verschillen in.

Focussen op doelgroep tegen focussen op individu

Marketing is bezig met het samenstellen van een doelgroep die relevant is en daarop gaan ze met hun strategie focussen. Sales daarentegen focust zich volledig op de individu. Klant voor klant wordt overgehaald om over te gaan tot aankoop. Daarin wordt gekeken naar de specifieke behoeftes van die klant en daarop wordt een strategie bedacht.

Focussen op bereik tegen focussen op sales

Sales medewerkers worden keihard afgerekend op hoeveel omzet ze binnenhalen. Laat je te veel goede leads lopen of lukt het je niet om klanten langer te behouden, dan kun je zomaar op kantoor uitgenodigd kunnen worden. Natuurlijk draait het bij marketing aan het eind de dag ook om omzet, maar ze hebben ook nog meetstaven voor hun succes. Hebben ze een goede doelgroep ontwikkeld, hoeveel bereik creëren ze en hoeveel leads zijn eruit gekomen.

Focussen op lange termijn tegen focussen op sales

Bij marketing ben je maandenlang bezig om de doelgroep samen te stellen, de strategie te optimaliseren, bereik te creëren en om contact te komen met klanten. Hierdoor wordt de marketing bijna nooit afgerekend als het enkele dagen wat minder gaat. Sales is zeer gefocust op de korte termijn en iedere week moeten er nieuwe resultaten behaald worden. Doordat de lijnen een stuk korter zijn, wordt er ook iedere week een nieuw resultaat neergezet.

Hoe kunnen marketing en sales samenwerken

Het allerbelangrijkste wat marketing en sales goed moeten afspraken is dat marketing moet weten wat voor leads ze door moeten spelen naar sales. Anders krijg je een gehele buren ruzie dat marketing boos is op sales dat ze niets doen met de leads. Terwijl sales boos is op marketing aangezien ze waardeloze leads doorkrijgen.

Loop daarom je huidige klanten na en onderzoek waarom ze klant zijn geworden. Vervolgens kun je jezelf de vraag stellen, zijn er nog vergelijkbare potentiële klanten in markt te vinden. Je hebt al succesvol dat type klant binnengehaald, dus ongeveer dezelfde methode zou zomaar kunnen werken.

Daarnaast moet je goed onderzoeken wat voor probleem of behoefte jouw product oplost. Als je dit goed in kaart hebt, kun je de pijn nog eens benadrukken bij de consumenten en vervolgens de oplossing aanbieden. Op het moment dat de boodschap van marketing en sales op elkaar aansluit vertel je het complete verhaal. Niemand onthoud immers verschillende feitjes over producten, maar verhalen zijn we een stuk beter in om te onthouden.