Hoe schrijf je een visie?

Hoe schrijf je een visie

De visie geeft weer hoe het bedrijf er in het beste geval uit komt te zien als de missie wordt behaald. Wat zou nu de ideale versie zijn van de wereld waar je naar toe wil werken? Het is voornamelijk een doel voor de langere termijn waar vaak vele jaren aan wordt gewerkt. Daarbij moet de visie wel goed de wereld omschrijven die relevant is voor de persoon of het bedrijf die hem formuleert.

Betekenis visie

Een visie is een stip op de horizon die de ideale wereld omschrijft waar jij naar toe wil werken.

Hoe visie schrijven?

Ieder bedrijf hoort een visie te hebben. Al ben je een wereldwijde organisatie of de horlogezaak op de hoek. Wat ligt in jouw mogelijkheden en naar welke situatie zou je graag naar toe werken. Het eindpunt kan klein of groot zijn, een eindpunt is er voor ieder bedrijf te bedenken. Met het formuleren van je visie is het belangrijk om met een aantal zaken rekening te houden. Het is het beste om geen vakjargon te gebruiken waardoor het zeer technisch overkomt. Iedereen die jouw visie leest, moet hem kunnen gebruiken. Verder is het nog belangrijk om goed te kijken naar je eigen identiteit en situatie. Op het moment dat jij een klein bedrijf bent en jouw visie over de gehele wereld spreekt, wordt jouw visie een stuk minder relevant. De situatie is dan onmogelijk en er word niet meer nageleefd. Het is tot slot ook belangrijk te denken aan het product wat je aanbiedt. Is het mogelijk om met jouw product of een versie daarvan de visie te voltooien?

Hoe formuleer je een visie?

Via het onderstaande stappenplan kun jij al beter een visie formuleren.

  • Wie is jouw doelgroep?

Hoe ziet jouw ideale klant eruit en welke en doelgroep probeer jij iedere keer weer aan te spreken? De visie moet zowel vanuit jouw bedrijf als vanuit jouw klanten. Op het moment dat deze zo goed mogelijk overeenkomen, maakt dat jouw eindpunt een stuk helderder.

  • Wat voor product bied je aan?

Biedt je een fysiek product aan, een dienst of misschien software? Wat voor type product je aanbiedt, verandert je gehele visie. Ook hier weer is het belangrijk dat jouw bedrijf en jouw eindpunt met elkaar overeenkomen.

  • Wat is jouw eindpunt?

Wat is nou jouw ideale eindpunt wat ervoor zou zorgen dat jij compleet tevreden kan terugkijken op je leven. Je hoeft echt niet de hele wereld te veranderen, maar als jij jouw doelgroep met jouw product het leven een stukje gemakkelijker maakt, heb je al een mooie visie.

  • Ga nu je visie formuleren

Met de voorgaande informatie die je nu hebt verzameld is het belangrijk om meerdere versies van jouw visie op te schrijven. De kans is groot dan je in eens aan andere woorden denkt die jouw visie beter omschrijven. Maak er ook vooral een groepsproject waarin meningen met elkaar worden gedeeld. Je kunt het beste maximaal drie zinnen gebruiken die specifiek genoeg jouw ideale toekomst beeld beschrijven. Denk eraan; durf groots te denken, maar maak het niet onmogelijk.

Wat is de visie van een bedrijf?

De visie wordt vaak benoemd als een beetje vaag en onaantastbaar. Dat snappen wij helemaal. Daarom hebben wij meerdere concrete visies voor jou op een rijtje gezet van de grote bekende bedrijven.

  • Google: Om binnen een klik de wereld te voorzien van informatie.
  • Lego: Het spelen van de toekomst uitvinden.
  • Giro Sport Design: Om het Nike van de wieler industrie te worden.
  • Tesla: Om de wereld te helpen sneller over te stappen naar groene energie.
  • Dove: Een wereld creĆ«ren waarin schoonheid een bron van vertrouwen is in plaats van angst.
  • Nike: Inspiratie en innovatie brengen naar elke atleet, overal ter wereld.
  • Microsoft: Mensen en bedrijven wereldwijd helpen om hun potentieel volledig te realiseren.