Hoe marketingcommunicatiedoelstellingen maken?

Marketingcommunicatiedoelstellingen

Marketingcommunicatiedoestellingen zijn doelen die je jij jezelf oplegt aan de hand van de communicatiemiddelen die jij gaat inzetten. Hiermee beantwoord je vragen over welke resultaten je graag wil bereiken en naar welk punt je graag toe wil werken. Door het van te voren opstellen van marketingcommunicatiedoelstellingen, weet je na het uitvoeren van de acties of ze het gewenste resultaat behaald hebben.

Soorten marketingcommunicatiedoelstellingen

De communicatiemiddelen kunnen voor verschillende redenen worden ingezet. Aan de hand van het doel wat je wil bereiken, kunnen marketingcommunicatiedoelstellingen worden opgesteld. Maar eerst benoemen we hier alle soorten.

Naamsbekendheid vergroten

Wil jij graag jouw eigen bedrijfsnaam promoten? Dan is een branding campagne de juiste methode. Het doel van deze methode is om jouw merknaam meer bekend te laten worden bij jouw doelgroep. Daarbij wil je niet alleen communiceren wat je doet, maar ook wat jou uniek maakt.

Merk promoten

De volgende stap is om aan jouw doelgroep te communiceren wat je nou concreet doet. Door informatie aan te bieden die relevant is voor de eindgebruiker houdt je de aandacht vast. Benoem kort en concreet je meest relevante informatie. Daarbij kan het ook nodig zijn om jouw aanbod te vergelijken met concurrenten. Dit zijn allemaal elementen die je in kunt zetten om de keuze van de consument richting jouw kant te sturen.

Wat zijn marketingcommunicatiedoelstellingen

Interesse opwekken

Nu je de aandacht van je doelgroep hebt, komt de volgende stap. Nu dien je de aandacht die je hebt om te zetten naar interesse. Overtuig je klanten dat jij het bedrijf bent waar ze naar op zoek zijn. Dit kun doen door te laten zien dat je al eerder vergelijkbare klanten hebt geholpen of dat je andere klanten laat vertellen over hun ervaring met jouw bedrijf. Hierdoor blijft de aandacht van de klant gevestigd op jou.

Overgaan tot aankoop

De laatste is om de klanten over te laten gaan tot aankoop. Benoem daar nu je sterkste USP’s en doe ze een aanbod wat ze niet kunnen weerstaan. Door deze directe manier van communiceren wordt de klant meteen voor het blog gezet en gaat die nadenken over het doen van de aankoop. Doordat je de klant al goed hebt voorbereid, vergroot je de kans op aankopen.

Brandnaam versterken

Wil je graag ervoor zorgen dat oud klanten bij jou terugkomen voor een herhaalaankoop? Of dat ze ambassadeurs worden van jouw bedrijf en dus jouw producten gaan promoten bij vrienden en kennissen? Door in contact te blijven met je klanten vergroot je de kans om herhaalaankopen en de gratis bekende mond op mond reclame.

Nieuwe klanten bereiken

Heb je al succes behaald bij een gedeelte van je doelgroep en wil je nu gaan uitbreiden? Door het communiceren van wat jouw bedrijf sterk maakt en wat gewerkt heeft bij je huidige klanten, maak je het jezelf al direct een stuk gemakkelijker. Hierdoor kun je al zeer veel communicatiekanalen uitsluiten en focussen op de kanalen die voor jou belangrijk zijn.

Marketingcommunicatiedoelstellingen voorbeelden

Hoe marketingcommunicatiedoelstellingen opstellen?

Net zoals bij andere doelstellingen, is het ook belangrijk om je marketingcommunicatiedoelstellingen SMART op te stellen.

  • S: Specifiek;
  • M: Meetbaar;
  • A: Acceptabel;
  • R: Realistisch;
  • T: Tijdgeboden.

Door het duidelijk maken van je doelstellingen, weet ook iedereen naar welk punt ze toe moeten werken. Hieronder enkele voorbeelden.

Voorbeelden marketingcommunicatiedoelstellingen

  • Ik wil in mei van 2021 dertig keer gebeld worden voor het maken van een afspraak.
  • De verkoop van product X moet in 2021 met twintig procent gestegen zijn ten opzichte van 2020.
  • Binnen een jaar tijd wil je je naamsbekendheid bij je doelgroep met 10% verhoogd hebben.
  • Het aantal mensen wat op je bedrijfsnaam zoekt in Google moet in 2021 stijgen met 30% ten opzichte van 2020.
  • Het aantal volgers op mijn Facebook pagina moet verdubbeld zijn in augustus 2021 ten opzichte van augustus 2020.

Hopelijk heeft al onze informatie over marketingcommunicatiedoelstellingen jou een stukje verder geholpen over wat het nou precies is en hoe je de doelstellingen kunt maken.