
In Nederland is het traditie om tijdens de feestdagen werknemers een kerstpakket te geven. Het wordt vaak in verband gebracht met waardering voor het personeel en het versterken van de band met de werkgever. Maar het blijkt dat startende ondernemers het belang van het kerstpakket vaak over het hoofd zien. Terwijl het eigenlijk een slimme investering is. Er zijn namelijk meerdere redenen waarom het schenken van een kerstpakket je bedrijf een boost geeft.
In Nederland is het traditie om tijdens de feestdagen werknemers een kerstpakket te geven. Het wordt vaak in verband gebracht met waardering voor het personeel en het versterken van de band met de werkgever. Maar het blijkt dat startende ondernemers het belang van het kerstpakket vaak over het hoofd zien. Terwijl het eigenlijk een slimme investering is. Er zijn namelijk meerdere redenen waarom het schenken van een kerstpakket je bedrijf een boost geeft.
Het is de gedachte die telt
Startende ondernemers zitten vaak niet ruim in het geld. Over iedere euro die wordt uitgeven moet worden nagedacht. Er is een beperkt budget beschikbaar en daarom lijkt het aantrekkelijk om extra’s zoals een kerstpakket over te slaan. Maar bij een geschenk gaat het lang niet altijd om de inhoud of de prijs.
Je werknemers weten namelijk ook dat je bedrijf nog in de kinderschoenen staat en het echte geld nog verdiend moet worden. Daarom zullen ze een klein kerstcadeau ook erg waarderen. Zoals bij alle geschenken gaat het tenslotte om de achterliggende gedachte. Je hoeft dus niet veel geld uit te geven om je waardering uit te spreken. Vooral een persoonlijk geschenk valt eigenlijk altijd in goede aarde bij werknemers.
Een kerstpakket versterkt het teamgevoel
Starters met werknemers staan meestal aan het hoofd van een relatief kleine onderneming. Daarin is verbondenheid een stukje belangrijker dan bij een groot en minder persoonlijk bedrijf. Iedereen kent de andere medewerkers, spreekt elkaar dagelijks en vervult een functie die niet zomaar door iemand anders ingevuld kan worden. Door een persoonlijk gebaar zoals een kerstpakket zorg je voor meer verbondenheid. En omdat starters vaak over weinig personeel beschikken, is het mogelijk om voor iedere werknemer persoonlijk een cadeau uit te zoeken.
Employer branding vanaf het eerste moment
Starters hebben de neiging om zich voornamelijk op klanten en investeerders te richten. Maar het is minstens zo belangrijk om aan je personeel te denken. Als leidinggevende geef je een positief signaal af als je laat zien dat je je werknemers waardeert.
Een klein gebaar zoals een kerstpakket zegt best veel over de cultuur binnen je bedrijf. Het is een manier om ervoor te zorgen dat personeel het naar hun zin heeft en zich verbonden voelt. Daardoor is het makkelijker om lange samenwerkingsverbanden aan te gaan en je beste werknemers te behouden. Je reputatie als werkgever schiet omhoog en dat helpt je ook bij het vinden van nieuwe krachten. Een kerstpakket is op die manier ook opeens een mooie manier voor employer branding en een handig marketinginstrument.
Laat je ondernemershart spreken
Als de grondlegger van een nieuwe onderneming ben je niet bang om buiten de gebaande paden te denken. Een origineel cadeau is een mooie gelegenheid om je creativiteit te laten spreken. Want een kerstpakket hoeft niet altijd een kleurige doos met kaas, wijn, noten en andere lekkernijen te zijn.
Je kunt bijvoorbeeld ook een pakket dat bestaat uit lokale producten, een digitaal geschenk of een gepersonaliseerd cadeau geven. Of wat te denken van spectaculaire en duurzame kerstpakketten? Als starter heb je tenslotte het recht om onderscheidend te zijn. Een bijkomend voordeel is dat een origineel kerstpakket veel leuker en memorabeler is. Dat zullen je werknemers waarderen en bovendien veel langer onthouden.
Het goede voorbeeld geven
Een kerstpakket geven is geen verplichting. Maar over het algemeen is het een investering die je dubbel en dwars terugverdient. Het is een uitgelezen kans om te laten zien dat je werknemers belangrijk zijn en je oog voor ze hebt.
Het kerstpakket helemaal overslaan geeft juist een tegenovergesteld signaal af. Personeel voelt zich minder gewaardeerd en ze zullen zich minder verbonden voelen met je onderneming. Terwijl loyaliteit van werknemers juist zo belangrijk is, vooral voor beginnende ondernemingen. Met een klein gebaar zoals een kerstpakket breng je het team samen en laat je zien dat toewijding gewaardeerd wordt. In andere woorden: het is een uitgelezen kans om te investeren in de toekomst van je onderneming.