8 tips voor entreestrategie

Entreestrategie

Zie jij nog kansen in de markt in Nederland? Of wil je graag met jouw bedrijf internationaal gaan? Dan rest alleen nog de vraag ‘Wat gaat mijn entreestrategie worden om succesvol te zijn?’ Daar helpen wij jou graag een handje mee. Wij hebben uit onze eigen ervaringen acht tips voor jou op een rijtje gezet.

Wat is een entreestrategie?

Een marktentreestrategie, oftewel een entreestrategie, is een strategie die je ontwikkeld om jouw product of dienst te verkopen aan een nieuwe markt. In de meeste gevallen spreken we hiervan als je jouw producten of diensten wil gaan verkopen in een nieuw land.

Verkopen via Amazon

 Amazon is in de westerse wereldwijd veruit de meeste bekende en grootste webshop. In Amerika en Europa worden er dan ook dagelijks tal van pakketten besteld via Amazon. Maar waarom is dit interessant voor jou? Net zoals bij Bol.com, is het mogelijk om je eigen assortiment toe te voegen aan het aanbod van Amazon. Amazon regelt dan alle marketing en heeft al de naamsbekendheid, jij moet er alleen voor zorgen dat je opvalt in het grote aanbod.

Entreestrategie samenwerken

Samenwerken met ander bedrijf/ Joint venture

Heb je een zeer vergelijkbaar product als bijvoorbeeld een Duits bedrijf en wil je ook graag jouw producten gaan verkopen in Duitsland? Benader dat bedrijf en vertel wat je plannen zijn. Het is misschien dan wel mogelijk dat het Duitse bedrijf jouw producten gaat verkopen in Duitsland en eventueel zij hun aanbod in Nederland kunnen verkopen. Uiteraard dient er een afspraak gemaakt te worden die voor beide partijen interessant is zodat de motivatie direct hoog is.

Nieuw bedrijf beginnen

Een uitdagende entreestrategie is om je in te schrijven bij de KvK van dat land. Je kunt natuurlijk geheel je eigen nieuwe onderneming gaan beginnen dat voldoet aan de wetgeving van dat land. Let erop dat dat de wetgeving van ieder land vrij verschillend is, dus doe vooral eerst veel informatie op voordat je er te overhaast aan begint.

Bedrijf overnemen

Wil je graag de controle in eigen handen houden en direct stappen zetten? Dan kan het interessant zijn om een bedrijf uit de markt waar je interesse hebt over te kopen. Hoewel je dan zelf de controle behoudt, vergaat je direct flink wat marktkennis en naamsbekendheid. Hierdoor je al vrij snel doorbouwen op het bestaande merk en hoef je niet helemaal vanaf 0 te beginnen.

Entreestrategie kantoor

Handelsagent inschakelen

Een handelsagent werkt via provisies die hij of zei tot stand heeft gebracht. Jij als ondernemer verzorgt dus de voorraad en levering, vervolgens gaat de handelsagent aan de slag op zoek naar klanten. Door het inschakelen van meerdere handelsagenten wordt de kans op groei vergroot. Daarbij is het belangrijk om goede afspraken te maken met de handelsagent. Voor beide partijen moeten de marges goed blijven. Hoewel dit ook gebeurt bij bedrijven die fysieke producten verkopen, is het inschakelen van handelsagenten voornamelijk interessant voor bedrijf die software of diensten aanbieden.

Producten aanbieden bij importeur

Het aanbieden van je producten bij een importeur is ongeveer vergelijkbaar als dat met Amazon. Maar de meeste landen kennen grote webshops, zoals dat in Nederland Bol.com is, waar je je producten kunt aanmelden. Hoewel je slechts een kleine marge krijgt per verkoop, is dit wel een vrij gemakkelijk strategie die je snel kunt toepassen.

Entreestrategie partner

Marktonderzoek doen

Je moet er niet te gemakkelijk over denken om zo maar een andere markt te benaderen. De verschillen tussen Nederland en België zijn al vrij groot, dus laat gaan de verschillen tussen Nederland en Duitsland. Voor het opzetten van een succesvolle entreestrategie is het belangrijk om een goed marktonderzoek te doen. Dit onderzoek kan bestaan uit de volgende onderdelen:

  • Wat zijn de concurrenten in de markt?
  • Hoe wil de bewoner uit dit land aangesproken worden?
  • Wat zijn de normen en waarden van je doelgroep?
  • Welke services zijn heel normaal?

Concurrentenonderzoek

We willen graag nog een keer benadrukken dat een concurrentenonderzoek een belangrijk onderdeel is van jouw entreestrategie. Want je kent wel je vaste plek in Nederland al hebben veroverd, dit biedt geen garantie dat het ook in het buitenland lukt.

  • Wie zijn je concurrenten?
  • Wat is hun aanbod?
  • Hoe zien hun online en offline kanalen eruit?
  • Wat voor services bieden ze aan?

Dit waren onze acht tips voor het opzetten van een succesvolle entreestrategie.