De 3 soorten strategie

Soort strategie

Alle soorten strategieën die een bedrijf kan hebben, zijn terug te brengen naar drie hoofd strategieën. Product leadership, operational excellence en customer intimacy strategie. In dit blog ga je lezen wat precies iedere soort strategie inhoudt, wat de voor en nadelen ervan zijn en welke bedrijven gebruik maken van iedere strategie.

Product leadership strategie

De eerste soort strategie die we bespreken is de product leaderschip strategie. Deze strategie draait er helemaal om, om een zo compleet mogelijk product aan te bieden aan de klant. De gehele behoefte die een klant heeft aan een product, kun jij bieden. Via marktonderzoeken en je aanbod te blijven innoveren ben je concurrenten steeds een stap voor en behoudt je je klanten.

Product leadership strategie

Voorbeelden product leadership

  • Tesla;
  • Apple;
  • Amazon.

Tesla, Apple en Amazon steken ieder jaar miljoenen in hun producten om ze te blijven innoveren. Tesla is het eerste automerk geworden dat elektrische auto’s heeft grootgemaakt, Apple heeft de smartphone groot gemaakt en Amazon de manier waarop webshops werken.

Voordelen product leadership

  • Aan de kop van de markt staan is zeer interessant;
  • Gratis media aandacht bij product lanceringen;
  • Concurrenten doen je na.

Nadelen product leadership

  • Ieder jaar hoge investeringskosten;
  • Je doelgroep krijgt hoge verwachtingen van je bedrijf.

Operational excellence strategie

De goedkoopste in de markt zijn, is een soort strategie waar tal van bedrijven mee groot zijn geworden. Doordat de consument, en voornamelijk de Nederlandse, altijd op zoek zijn naar de beste koopjes, wordt er veel op de prijzen gelet. Door het produceren van grote massa’s producten en de kosten van de processen te minimaliseren, kunnen de prijzen laag worden gehouden. Kortom, massa = kassa. De producten zijn eenvoudig, de winkels zijn simplistisch, geen grote marketingcampagnes en de kosten worden laag gehouden.

Operational excellence strategie

Voorbeelden operational excellence

  • Action;
  • Aldi;
  • Ikea.

Action, Aldi en Ikea zijn van die typische winkels waar de consument naar toe gaat om lekker te shoppen. Je gaat met een lijstje van drie items naar de winkel toe en komt vervolgens thuis met tien aankopen. Meerdere keren per jaar wordt het complete assortiment ververst om nieuwe klanten aan te blijven trekken.

Voordelen operational excellence

  • Zeer geliefd bij bepaalde doelgroepen;
  • Terugkomende klanten;
  • Cross selling de grote verdienmethode.

Nadelen operational excellence

  • Producten van lage kwaliteit;
  • Prijzenoorlogen met concurrenten;
  • Uniek assortiment blijven hebben voor aansturen massa aankopen.

Customer intimacy strategie

Is bij jou de klant koning, dan is de customer intimicacy strategie soort helemaal passend bij jouw bedrijf. Door vragen te beantwoorden voordat de klant die al gesteld heeft, kom je zeer klantvriendelijk en professioneel over als bedrijf. Je weet wat de klant wil en kan dat dus ook bieden. Hoewel concurrenten misschien goedkoper zijn, gaat toch een goed gedeelte van je doelgroep voor jouw merk kiezen doordat je extra services aanbiedt. Denk hierbij aan een goede klantenservice, gemakkelijk retourneren, gratis verzending of advies op maat.

Customer intimacy strategie

Voorbeelden customer intimacy

  • Coolblue;
  • Winkel om de hoek;
  • Amazon.

Dat ene lokale winkeltje wat de gehele buurt kent is nog steeds het beste voorbeeld van een bedrijf dat focust customer intimacy. De eigenaar heeft vaak al jaren de winkel en is altijd in voor een gezellig praatje. Op grotere schaal doen voornamelijk Coolblue en Amazon het zeer goed. Door het bieden van extra services zijn ze snel gegroeid en zijn het populaire merken om online te bestellen.

Voordelen customer intimacy

  • Zeer geliefd bij vaste klanten;
  • Goede marges pakken.

Nadelen customer intimacy

  • Hoge kosten aan klantenservice;
  • Merk mag niet in negatief daglicht komen.

Stuck in the middle

Tot slot is er eigenlijk nog een vierde soort strategie waar je niet voor wil kiezen. Met deze soort strategie kies je ervoor om van ieder eerder benoemde strategie een beetje te pakken en te focussen op iedere strategie. Dit resulteert eigenlijk altijd in een bedrijf dat niet weet welke kant die op wil. Ze doen alles een klein beetje goed, maar worden daardoor direct overschaduwd door concurrenten die wel focussen op een enkele strategie.

Hopelijk heeft onze informatie over de drie soorten strategieën jou verder geholpen over wat de strategie precies, welke bedrijven er gebruik van maken en wat de voor en nadelen ervan zijn.