Ben jij een beginnende ondernemer en moet jij binnenkort een groep medewerkers gaan begeleiden? We snappen dat het nieuw voor je is als er de gehele dag meerdere ogen naar je kijken. Je wil zelfverzekerd overkomen, maar niet arrogant. Je wilt hun vriend zijn, maar het moet ook weer niet te gezellig worden. Kortom, waarschijnlijk heb je een hoop vragen. Geen zorgen, met onze tien tips maak jij als leidinggever een goede start.
Tip 1: Ik beslis alles
Het personeel is met een rede aangenomen. Jouw medewerkers hebben ervaring in het vak, hebben een opleiding ervoor gedaan en hebben andere werkgevers gehad. Ten allen tijden vragen naar hun kennis en kunde, een luisterende leidinggever wordt al zeer gewaardeerd door iedere medewerker.
Tip 2: Vraag naar kennis van oude experts
Het is al miljoenen keren voorgekomen dat een nieuw persoon de leidinggever wordt en het zal nog miljoenen keren voorkomen. De situaties die jij gaat meemaken zijn allemaal al meegemaakt door iemand anders. Door zeer simpelweg te vragen naar oude vakmensen ga je verbaasd zijn in hoeveel rare situaties zij al terecht zijn gekomen. Luister goed naar hun zij het toen opgelost hebben en maak jouw eigen variant daarvan.
Tip 3: Laat je medewerkers nooit stilzitten
Het geeft je medewerkers geen vertrouwen op het moment dat jij alles zelf wil doen en zij de halve dag stilzitten. Op het moment dat jij in je hoofd hebt ‘maar als ik het doe, dan gebeurd het tenminste goed’ is dat meestal een verkeerde gedachte. Neem je medewerkers mee in je proces, laat ze zien waarop jij let en laat ze fouten maken. Iemand feedback geven op zijn werk is altijd beter dan iemand totaal negeren en zelf alles proberen op te lossen.
Tip 4: Na een keer uitleggen snappen ze alles
Dit is een behoorlijke open deur die we nu intrappen, maar iedereen heeft een totaal ander leven gehad. Wat voor jou misschien heel logisch kan zijn, is voor een ander totaal niet duidelijk. Geef daarom duidelijk aan wat de opdracht is, wat naar jouw mening de beste manier is om de opdracht aan te pakken en wat voor soort eindresultaat je graag wil zien. Medewerkers weten nu beter waar ze aan toe zijn en werken dan naar dat punt toe.
Tip 5: Beargumenteer al jouw adviezen
Het is heel kleinerend voor een medewerker als de grote baas het eventjes uit komt leggen hoe het allemaal in de wereld eraan toegaat. Beargumenteer dus altijd duidelijk jouw mening en waar die vandaan komt. Doordat tegenwoordig de keuze aan aantal opleidingen en verschillende banen groter is dan ooit, is iedereen een ander manier van leren en werken gewerkt.
Tip 6: Je weet niet alles wat er op je afdeling speelt
Medewerkers zijn vaak bang om hun fout toe te geven. Op het moment dat een medewerker persoonlijk een boos telefoontje ontvangt van een klant, is de kans zeker aanwezig dat die het zelf probeert op te lossen. Dus naast dat je een sfeer moet creëren waarin het wenselijk is om fouten toe te geven, moet je ook rekening houden met medewerkers die fouten maken en die hun fouten niet bekennen.
Tip 7: Beloon je medewerkers collectief
Een goed voorbeeld hiervan is om iedere maand bepaalde doelstellingen te stellen die een beloning geven aan het gehele team. Dit zorgt er meteen voor dat het team een groep wordt met een gezamenlijk doel. Wekelijks worden dan de resultaten gemeten en medewerkers gaan elkaar aansporen om nieuwe ideeën te verzinnen zodat de doelstelling wordt gehaald.
Tip 8: Wees eerlijk naar je medewerkers
Heb je zelf een fout gemaakt? Geef het toe. Is een klant niet tevreden? Laat het je medewerkers weten. Laat zien dat je menselijk bent als leidinggever en dat je af en toe ook een zware dag hebt.
Tip 9: Toon oprechte interesse
Op het moment dat je aan je medewerkers op vrijdag vraagt of ze in het weekend nog plannen hebben, is het helemaal compleet om op maandag vervolgens te vragen naar de activiteit die ze hebben gedaan. Als leidinggever is het belangrijk om minimaal globaal te weten wat er speelt. Is die persoon getrouwd, op zoek naar relatie, heeft die kinderen en wat zijn haar hobby’s.
Tip 10: Vraag naar hun mening
Vraag simpelweg aan je medewerkers naar wat zij van jou als leidinggever vinden. Het is misschien een zeer directe vraag, maar het levert je wel resultaat op. Maak er een zeer luchtig gesprek van en neem het ze niet kwalijk als ze hun eigen ideeën hebben. Op het moment dat je hiervoor niet de ruimte geeft, gaan je medewerkers het wel onderling doen.
Hopelijk hebben deze tien tips jou als startende leidinggever geholpen. Durf om fouten te maken, vraag medewerkers naar hun mening en doe het simpelweg gewoon.