10 redenen voor aanstellen CSR manager

CSR manager

CSR staat voor Corporate Social Responsibility. De reputatie die een bedrijf vandaag de dag heeft kan een bedrijf maken of breken. Hiermee bedoelen we zowel hoe prettig de werknemers voor het bedrijf werken als dat de gewone consument tegen het bedrijf aankijkt. De taak van CSR manager is om het imago van het bedrijf te brengen naan de gewenste positie.

Het doel van een CSR manager is om ervoor te zorgen dat het bedrijf zijn steentje bijdraagt aan de maatschappij en dat er wordt voorkomen dat het merk negatief in het nieuws komt. Dit kan betekenen dat het bedrijf zich gaat richten om bezig te zijn met de verbetering van het milieu, betere werkomstandigheden creëert voor hun werknemers of een goed doel publiekelijk gaat steunen.

Wees onderscheidend als merk

De eerste reden waarom jij bezig moet gaan zijn met CSR en eventueel een CSR manager moet aanstellen, is omdat het een goede methode is om onderscheidend te zijn van jouw concurrenten. Want veel van de marketingtrucjes die jij als bedrijf zijnde kunt uithalen, kunnen jouw concurrenten ook. Maar een gunfactor rondom je bedrijf creëren waarom de consument doelbewust hun aankopen gaat doen bij jou, lukt niet zomaar.

Wat is CSR manager

Voorkom reputatieschade

De gehele wereld was geschokt toen er bekend werd dat er duizenden mensen zijn gestorven tijdens het bouwen van de voetbalstadions in Qatar. De gehele wereld richtte zich op een discussie of het nou nog wel slim was om te gaan naar het WK voetbal. Qatar stond al vrij slecht aangeschreven in de ogen van de wereld, maar dat is nog een zeer grote klap die ze nog eens krijgen. Hoewel dit een internationaal voorbeeld is wat misschien ver van jouw bedrijf afstaat, kan negatieve lokale aandacht tot zeer veel gevolgen leiden.

Medewerkers rekruten

Naast dat het voor medewerkers belangrijk is om genoeg geld te verdienen met hun baan, willen ze ook graag werken voor een bedrijf wat zich bezighoudt met de maatschappij. De medewerkers krijgen hierdoor het gevoel dat ze echts toevoegen aan de wereld aan gaan met een voldaan gevoel naar huis. Hierdoor worden de huidige medewerkers zowel meer tevreden op het werk, als dat het gemakkelijk wordt om jong talent aan te trekken.

Goed doel steunen

Een onderdeel waar een gedeelte van de CSR managers voor kiest is om vanuit het bedrijf een goed doel te steunen. Dit hoeft niet alleen maar met geld te zijn, maar ook met kennis en eventueel mankracht. Voor lokale bedrijven doet dit zeer veel goed aangezien de lokale belangen bij die consumenten zeer belangrijk zijn. Zij praten dagelijks over wat er in de buurt gebeurd en wie daar allemaal verantwoordelijk voor is.

Doel CSR

Milieubewust ondernemen

Hoewel het meerdere jaren heeft geduurd om iedereen zijn neuzen dezelfde kant op te krijgen, is bij de meeste mensen nou doorgedragen dat we de komende jaren nog zeer veel stappen moeten maken naar een beter milieu. Door als bedrijf zijnde het goede voorbeeld te geven, spreek je veel progressief denkende mensen aan.

Medewerkers motiveren

Iedereen haalt veel voldoening aan het helpen van anderen en dat ze daar vriendelijk voor bedankt worden. Jouw huidige medewerkers zien ook wat er in de wereld speelt en jij kunt ze helpen om een bijdrage te doen aan een goede verandering. Mits met de juiste insteek, gaan de medewerkers en jou ook een stuk meer waarderen.

Kom je afspraken na

Op het moment dat je samen met je CSR manager afspraken opstelt, is het belangrijk dat je ze samen nakomt. Hoewel dit natuurlijk voor extra werkt betekent, is het eindresultaat dit helemaal waard. Verder kom je zeer negatief over in de ogen van de consument als je ze eerst een mooi beeld schetst wat je allemaal gaat doen, en dat je vervolgens geen van de afspraken nakomt. De gevolgen hiervan zijn nog een stuk negatiever dan helemaal niets doen.

Samenwerken CSR

Onderdeel van je marketing

Hoewel je natuurlijk wilt communiceren dat jij een succesvolle strategie hebt opgezet met jouw CSR manager, is de gemiddelde consument ook niet gek. Dus voorkom ten allen tijden dat je bij iedere boom die je plant de lokale kranten gaat bellen. Zet eerst een succesvolle maatschappelijke strategie op en voer die al gedeeltelijk uit. Met slechts een minimale communicatiestrategie ga je al merken dat je de goodwill van de consument gaat krijgen.

Naar een duurzame wereld bouwen

Niemand in de wereld is er trots op dat kinderen in fabrieken urenlang aan het werk zijn, of dat grote hoeveelheden broeikasgassen de lucht worden ingeblazen of dat arbeiders zwaar worden onderbetaald. Door simpelweg samen met jouw CSR manager jouw gedeelte te doen die ervoor zorgt dat de wereld een betere plek wordt, kunnen een heleboel kleine beetjes al een boel helpen.